Nr. 25. Torsdag d. 20: September. 1894.
Justermester Ernst Bruun.
Af Professor, Dr. phil. Hans Olrik.
De sidste af den Slægt, der repræsenterer det klassiske
Studenterliv i Danmark, er ved at forsvinde. I deres friske Ungdommelighed
har de i Reglen ganske godt forstaget den yngre Slægt, hvis gardelige
Fysiognomi dog var sag forskelligt fra deres eget; men den yngre Slægt
paa sin Side har da ogsaa den sympatetiske Forstanelse af Veteranerne
fra Studenternes Guldalder, og uden just at indlade os paa at kopiere
dem yder vi dem vor varmeste enerkendelse. Vi kan indse, hvad der var
deres Begrænsning; men vi mag tillige oprigtig beundre deres store
Fortrin. Ja, de er et Studium værd, disse granrede Ynglinge fra
den Tid, da Studenterlivet satte sag dybe Mærker i vor Literatur
og gav Stramningerne i Hovedstaden et svulmende Løb. Vi glemmer
ikke, at det var de unge Akademikere, som den Gang halvt barnlig, men
helt uforfærdet foldede de ny Ideers Fane ud for at kæmpe
og sejre paa selve den politiske Velplads. Enhver, der har givet fyldige
Bidrag til dette pulserende Liv, fortjener at mindes. Thi med disse gamle
Studenter gear en højst ejendommelig dansk Kulturepoke i Graven.
Ofte forbavses vi ved Tanken om, hvorledes Studenterverdener den Gang
mægtede at ridse sag dybe Træk i Tidens Historie, snart i
Aandslivet, snart i Politiker, og vi leder om en Forklaring dertil. Vi
kan pege hen paa den glmenetu-opæiske Udvikling; men dermed er ingenlunde
alt forklaret. Nej, Personlighederne har ogsaa spillet deres store Rolle.
Vist er det, at her var en ualmindelig righoldig Aandskgpital ; her mødtes
Vid og Lune ined store Tanker og høje Idealer, her kunde romantisk
Begejstring forenes med den sundeste Latter og den ædrueligste I
Nøgternhed, her kunde de lyse Drømme trives midt i Hverdagslivets
Slid og Slæb.
Blandt disse gamle og dog unge Studenter var nys afdøde Justermester
Ernst Bruun. Men havde han i rigeligt Maal de Karaktermærker, der
var fælles for Studenterne fra Trediverne og Fyrrerne, sag havde
han dog i endnu højere Grad en original og selvstændig Personlighed.
Dette Sammenspil mellem en sympatetisk Tidsalder og - en ejendommelig
Natur, som fandtes hos Bruun, gjorde ham tiltrækkende for de mange,
der kendte ham.
Bruun blev født i København den i. November 1817. Hans Fader,
Jens Worm Bruun, var oprindelig oplært til Officer og blev ogsaa
Fændrik, men gik af som Løjtnant, fordi han imidlertid havde
faget Lyst til Lærergerning. Pædagog var han med Liv og Sjæl,
og han hører til dem, der har stiftet »Det pædagogiske
Selskab«. I sin Undervisning søgte han at gøre alt
sag anskueligt som muligt og skyede ikke nogen Møje for at naa
dette Maal; saaledes lavede han selv en Mængde snilde Apparater,
hvormed han tog Børnenes Interesse fangen. I hele sin Maade at
være paa var han højst original, og det samme kan siges om
hans Hustru, Hedevig Juliane, f. Heber. For øvrigt var hun ligesaa
vims og kvik, som han var langsom og afmaalt. *)
*Betegnende for begge Forældre, maaske ogsaa for Tiden, var Forhandlingen
om, hvad Sønnen skulde hedde. Da han var født den t. Novbr.,
vilde Faderen, at han skulde opkaldes efter Luther, men mellem Martinus
og Luther skulde sættes Calvinus, for at han ikke skulde blive for
konfessionel«. »Nej, lad ham saa dog i det mindste faa et
kristeligt Navn« udbrød Moderen, og saa blev Ernst sat i
Spidsen, saa at hans fulde Navn blev: Ernst Martinus Calvinus Luther Bruun.
Efter nogle Aars Forløb flyttede Familien til Aarhus, hvor Faderen
blev Lærer, og hvor han døde 6. Oktober 1836 som Førstelærer
ved Frue Sogns Borgerskole. Her tilbragte Ernst Bruun sin Barndom fra
1o Aars Alderen. Aarhus var den Gang saa smaastadagtig, at Køerne
om Aftenen kom vandrende fra FæIleden gennem Gaderne, indtil de
fandt hver sin Port, og saa gammeldags, at Rektor Stousgaard mødte
paa Skolen i Knæbenklæder, hvide Strømper, Sko med
Ankelremme og Pisk ned ad Nakken. Samme Rektor har endda faaet Ord for
at »tilhøre den nyere Tid«, og han indtog i alt Fald
en hæderlig Plads blandt den Tids Skolemænd; derom vidner
den Tak, som Grundtvig i et Digt bragte denne sin gamle lærer. Stougaard
havde endog den Tanke at søge at vække side Disciples Fædrelandskærlighed,
en Følelse, der den Gang ellers kun daarlig trivedes indenfor Skolemuren.
Ikke des mindre har Latinskolen overvejende været en Borg for gammeldags
Pedanteri, og om den end ikke havde en saa uheldig indflydelse paa Bruun
som paa Grundtvig, hvem den forvandlede til »en kold, selvklog og
lavstammet Person«, saa har den i alt Fald langt fra faaet den Betydning
for hans Udvikling, som hans ejendommelige Hjem med dets stærke
aandelige interesser og særlig da dets Sans for Musik.
Større, mere vækkende og oplivende Forhold ventede der Bruun
i København, efter at han i 1836 var bleven Student. Dog maa man
ikke tro, at han straks med det samme var den fornøjelige Fyr,
om hvem Kammeraterne flokkedes. Han levede temmelig ubemærket, boede
en Tid paa Walkendorfs Kollegitum, maatte undervise en del for at slaa
sig igennem og udfoldede ikke nogen særlig iver i det polytekniske
Studium, han havde valgt sig. Ofte har han sagt, at han skyldte sin energiske
Ven, nuværende Tømmermester H. Kayser, at han fik sin Exsamen
(1842). Bruun har snarest gaaet om og i Stilhed gjort sine lagttagelscr,
og han har givet sine romantiske Tilbøjeligheder frit løb;
mange af hans smukkeste Kompositioner hidrører fra Studenteraarene.
I det hele var han den Gang overvejende en tung Natur, og ofte maatte
han have Kayser med ud paa lange Spadsereture for overfor ham at lette
sit Hjerte og tale om sin Melankoli, der forekom ham selv ugrundet. Og
dog maa det kraftige Lune allerede have glimtet igennem. Da han havde
været oppe i det sidste Fag til polyteknisk Eksamen, vendte han
en Kolbøtte over det grønne Bord, endnu inden Professoren
havde forladt Salen. Humoristen i ham var nu omsider brudt frem.
Som Polyteknisk Kandidat blev Bruun først rigtig dragen med ind
i Studenterlivet. Han blev ivrigt Medlem af det gamle »Akademikum,«
og her, hvor enhver gav til bedste, hvad han havde, sang han »Te
aahl di skiønne pii'ers Ros aa Æare, Didelom deja«
og andre jydske Viser. »De maa da kunne spille Komedie«, lod
det rundt omkring ham. »Det ved jeg saamænd ikke«, svarede
han, »jeg har aldrig prøvet det«. Men den offenlige
Mening blandt Studenterne havde allerede udpeget ham, og han kom snart
til at prøve sine kræfter i Studenterkomedierne. I en af
disse spillede han en jævn Borgerkone, og til denne Rolle fik han
Hostrup, med hvem han var bleven Ven, til at skrive Visen om de tre Studenter,
der slog Fredrik VI's Buste ned. Dette gav Hostrup Ideen til at skrive
en større Rolle i lignende Genre for Bruun, og da Akademikums og
Studenterforeningens Sammensmeltning fejredes med Opførelsen af
»Genboerne« (febr. 1844), fik Bruun ikke alene det
Hverv at give den ene af Spidsborgerne, der begge ved ham og hans Ven
Adolf Steen fik en klassisk Udførelse, men fremfor alt maatte han
overtage det vanskelige Parti at spille kobbersmedmadammen. Som Stykket
blev en Triumf for Hostrup, saaledes blev Rollen en Triumf for Bruun.
Med friskt og bredt Lune gav han den københavnske »Mutter«
i hendes ufrivillige komik, han var ikke bange for at understrege de vittige
Pointer, og naar han med sin Falcet sang Visen om de tre Studenter, der
atter blev anvendt her, var han uimodstaaelig. Denne Vise blev for øvrigt
snart ombyttet med Visen om »Soldaten, der frøs ihjel«,
og deurne gjorde endnu mere Lykke. Bruuns Udførelse af Madam Smidts
Rolle har bevaret sit Ry til vore Dage, og Venskabet mellem ham og Hostrup
blev endnu fastere. Det bevaredes Livet igennem, skønt Forholdene
rev dem fra hinanden, og det kun var sjælden, de saas. Bruun's Minder
om Vennen og Studenterdigteren var ham en Helligdom, som han lige til
sine sidste Aar var øm over, og det til Trods for den udprægede
politiske Modsætning, der efterhaanden udviklede sig imellem dem.
Jeg har aldrig set Bruun saa vred, som da der ved en eller anden Lejlighed
blev ytret, at Hostrup just ikke var nogen smuk Mand. Det krænkede
den gamle Mand, at man vilde tage noget fra det Billede, han bestandig
havde af Hostrup som den unge Digter; han slog i Bordet og udbrød:
»Han lignede en Engel<<. Da jeg senere en Gang saa paa Ungdomsbillederne
af Hostrup blev hans Ansigts mærkelige klarhed mig mere iøjnefaldende
end tidligere, og jeg forstod, hvad det var, Bruun havde ment.
Efter Opførelsen. af »Genboerne« var Bruun en hyppig
Gæst hos Hostrups Moder. Første Gang, han kom der, var Hostrup
selv ikke hjemme, og Bruun begyndte en Passiar med Moderen uden at sige,
hvem han var. Samtalen drejede hurtig hen paa den vellykkede Studenterkomedie,
og Fru Hostrup udtalte sig i høje toner om Udførelsen af
Madam Smidts Rolle. Bruun, der godt kunne have lille en lille Skælm
bag øret, rev derimod ned paa Præstationen og gottede sig
mere og mere over sit Incognito, alt som Fru Hostrup blev ivrigere. Pludselig
kom Hostrup til: »Maa jeg præsentere dig Madam Smidt!«
Tableau! Fra den Dag var ogsaa Fru Hostrup og hendes Døtre Bruuns
gode Venner.
Hostrup og Bruun havde ved Opførelsen af Genboerne begyndt et Samarbejde,
der fortsattes gennem de følgende aar. Bruun »kreerede«
nemlig fremdeles flere af de morsomste og mest karakteristiske Roller
i Hostrups Stykker, især Præsten i >>Intrigerne«,
hvor hans joviale Gemytlighed skal have været meget smittende, og
Peter Ravn i »En spurv i tranedans<< hvorved han sikkert naaede
højst i de komiske rollers brogede mangfoldighed.
Senere gjorde Bruun ogsaa stor Lykke, da han som Skræder i >>stegekælderen<<af
Peter Faber med utvungen Frihed slog Gækken løs. Men ogsaa
ellers, især i Kammeraternes Lag, kom hans elskværdige, men
næsten kaade Humør for Dagen, dette >burleske Lune,:<
som Hostrup omtaler i sine >:Erindringer«, og som holdt sig til
Bruuns gamle Dage.
Med god Grund fremhæver Hostrup imidlertid tillige Bruun som »en
fin, lyrisk Natur. Han havde rig Lejlighed til at lære ham at kende
som noget andet end den overgivne Skuespiller, allerede derved, at deres
Samarbejde strakte sig ud over den komiske Genres Enemærker. Som
den vittige Studenterdigter tillige var et fantasirigt Følelsesmenneske,
saaledes gik der ogsaa hos Bruun en kraftig Understrøm af Romantik,
der især gav sig Udslag i hans mange Sangkompositioner. Nogle af
disse er ligefrem komponerede til Hostrups Stykker, saaledes Bruuns mest
kendte Sang: »Man maa rejse til Fods« af »Eventyr paa
Fodrejsen<<. Andre Sange har Hostrup benyttet; saaledes er Bruuns
kraftige, af alvor og Gru prægede Melodi til Wilsters digt »den
undvegne« ganske naturlig brugt til Skriverhans's Sang, der er af
lignende Indhold. Enhver, der har lyttet til disse Melodier, vil sikkert
indrømme, at de passer saa ypperlig til Stykkerne, at kun aandsbeslægtede
Naturer kunde have naget et saa harmonisk Resultat, og Bruuns Navn vil
derfor i Fremtiden først og fremmest nævnes som knyttet til
Hostrups Lystspil.
Skønt Bruun ikke manglede en vis Selvfølelse med Hensyn
til sine Kompositioner, simpelthen fordi han vidste, hvormegen dyb Følelse
han havde lagt i dem, var han dog saa beskeden, at han aldrig af sig selv
gjorde noget alvorligt Skridt for at faa dem udgivne. Det var nærmest
andre, som nu paa hans gamle Dage varmt tilskyndede ham til at lade dem
komme frem, og Kgl. Hofimusikhandel paatog sig da ogsaa Udgivelsen. Efter
halvhundrede Aars Forløb synes Sangene altsag omsider at skulle
se Dagens Lys. Foreløbig er der dog kun udkommet et Hefte, og da
det blot er nogle faa andre Melodier, der tidligere har været trykte
(til Sange af Hostrups Lystspil), er Bruuns Kontponistvirksomhed foreløbig
lidet kendt af det storre Publikum. Da imidlertid hans Sange vel efterhaanden
vil, komme frem, og da de har deres Ejendommeligheder, turde en kort Omtale
af dem dog være berettiget. Det fortællende har været
Bruuns Styrke ; her var baade Brug for det Liv og den ukunstlede Jævnhed,
som var ham egen. Derfor kunde han ogsaa give sig i Lag med en saa dristig
Opgave som at sætte Musik til Chr. Winthers Træsnit, og flere
af disse Forsøg er lykkedes for ham: det elskværdige Skælmeri
nynner med i »Henrik og Else«, det gruopvækkende-storslaaede
toner igennem i »Martin og Marie«, det munterthyggelige pludrer
frit i »Kristen og Lene«. Mange af Buuns Sange præges
af en egen romantisk Vemodighed, saaledes den i al sin Simpelhed saa gribende
Sang »To Drosler«, som i Dybde og Lødighed langt overgaar
den Melodi, man i Reglen hører synge - eller afjaske. Lysere er
Romantikken i »Naar Pisken den knalder og »Jeg kunde slet
ikke sove« . De Sange, jeg her har fremhævet, vil vise, at
det ikke blot var Hostrups Digtning, der fandt Sangbund hos Bruun; Chr.
Winthers stemningsrige og farvestærke Lyrik harmonerede ligesaa
fuldt med hans komponistnaturel. Ogsaa til flere Salmer (»Lær
mig, o Skov, »Der er et helligt Værge«, »At sige
Verden ret Farvel«) har han sat Melodi. Men den Frejdighed, der
var et Grundtræk i hans Personlighed, har selvfølgelig ogsaa
givet sig Udtryk i hans Sange. I hans »,Aprilvise«, der er
ældre end Gades Melodi til samme Sang og brugt i »Intrigerne«,
har Friskheden ganske vist en ægte foraarsagtig Tilsætning
af Vemod; men ublandet kommer den frem i »Man maa rejse til Fods«.
Det ypperste Udslag af hans brede, jydske Lune er dog vistnok hans »Øwli«
af »Æ Bienstouw, men ogsaa hans morsomme Børnesange
bør nævnes.
Bruuns Komponistvirksomhed falder væsenligst i Tiden 1837-47; enkelte
Kompositioner hidrører dog fra de følgende Aar indtil 1856.
Flere af Sangene er paa Grund af deres store Omfang ikke helt lette at
synge.
Bruun var imidlertid 1843 bleven Assistent hos Stadsguardeinen, og her
passede han samvittighedsfuldt sit ensformige Arbejde, indtil Krigen i
48 rev ham ud af de dagligdags Folder. Besjælet som han var af den
stærkeste Fædrelandskjærlighed, tog han det som en Selvfølge,
at han meldte sig som Frivillig; men i det første Krigsaar kom
han ikke i Ilden, da han var blandt de Tropper, der stode længere
oppe i Jylland. Under Vaabenstilstanden holdt han 26. Jan. 1849 Bryllup
med sin Forlovede, Trine Amalie Steenberg, en Præstedatter fra Viby
ved Aarhus, af en Slægt, der er velkendt som ualmindelig musikalsk.
Det var et tungt Farvel, de unge Ægtefæller kort efter bød
hinanden, da Krigen udbrød paa ny. Bruun, der imidlertid var avanceret
til Løjtnant (i Infanteriet), hørte til 5. Reservebataillon,
og denne fik en haard Dyst at bestaa under Slaget ved Kolding den 3. April.
Det gjaldt om at tage denne By tilbage, og vore Folk trængte frem
i Stormløb, men spredtes dernæst paa Grund af den forvirrede
Gadekamp. Under disse Forhold var Bruun nær bleven skudt. I en lille
Smøge lagde en af hans egne Underofficerer an hen imod ham; Bruun,
der troede, at Manden saa fejl, vinkede med Sablen, og bagefter spurgte
han ham, hvad hans Færd skulde sige. »Ja, havde jeg ikke gjort
det, Hr. Løjtnant«, svarede Underofficeren, »saa var
De bleven skudt« ; og saa forklarede han, at der bag ved Bruun havde
været en Slesvigholstener, som tog Sigte paa ham, medens han var
lige imellem dem; havde Fjenden trykket løs, skulde han selv til
Gengæld være falden, men nu opdagede han det mislige ved Stillingen
og forsvandt. Medens Bruun dernæst var i Fredericia, marscherede
en Del af Fjenderne op til Aarhusegnen og havde netop Kvarter i Viby,
hvor hans Hustru var. I Slaget ved Fredericia deltog Bruun ogsaa; men
da han var blandt de sidst udkommanderede, kom han ikke i blodig Nærkamp
som ved Kolding. Til Viby Præstegaard kom en falsk Efterretning
om hans Fald; men den naaede ikke hans Hustru, før hun fra hans
egen Haand havde Ordene: »Jeg lever«, Ved Udgangen af dette
Feltaar tog Bruun Afsked fra Hæren. Havde han ikke faaet Lejlighed
til at udmærke sig ved nogen iøjnefaldende Daad, saa havde
han tilgengæld vist en sjelden Evne til at holde Humør i
sine Soldater.
Han genoptog nu sin Virksomhed som Assistent hos Stadsguardeinen og underviste
tillige en Del. Meget havde han ikke at leve af; men han og hans Hustru
var nøjsomme og tog til Takke med et lille Hus - for ikke at sige
Hytte, der lag paa aaben Mark ved »Rottevejen«, der, hvor
nu »Rabarberkvarterets« høje Huse trykker sig tæt
op ad hverandre. Det lille Hjem var en Idyl, hvor de poetiske og musikalske
Interesser dyrkedes. 1853 skaffede tømmermester Kayser sin Ven
det Hverv, at redigere Industriforeningens Tidsskrift, og Bruun vedblev
dermed lige indtil 1884, stadig interesseret af sin Opgave. Selv skrev
han heri (1864) en Redegørelse om justervæsenet her i Landet.
Det var ligeledes paa Foranledning af Kayser, at han i 1859 fik det kommunale
Embede som Justermester. Hvor ensformig denne Virksomhed end kunde være,
var Bruun dog altid i sit Es, naar han færdedes paa Justerkammeret
i Raadhuskælderen, rede til at muntre sine Folk med Spøg
og Vittigheder, men ogsaa parat til at hjælpe dem, hvis de i deres
private Forhold trængte til Støtte. »Han har været
os som en Fader«, udtalte flere af dem efter hans Død. Og
Justerkammerets Forhandlere i provinserne, der dog for største
Delen kun kendte ham af hans Breve, havde et saa fornøjeligt Indtryk
af ham, at de ved hans 25 Aars Jubilæum som Justermester samlede
ind til ham og overrakte ham en Opsats og Vinkande af Sølv samt
-- efter hans eget Ønske - et Album med deres Portrætter.
Men ogsaa Justerkammerets Personale betænkte ved denne Lejlighed
sin Chef med en stor og smuk Sølvvinkande. Man vil da forstaa,
at det var med tungt Hjerte, at Bruun i Foraaret 94 paa Grund af Sygdom
maatte tage sin Afsked som Justermester, og de faa Gange, han siden kom
til Byen, sendte han et langt Blik til Raadhuskælderen, hvor han
Dag ud og Dag ind havde arbejdet saa mange Aar.
En særlig Omtale fortjener Bruuns Virksomhed som Lærer, væsenligst
ved Borgerdydskolen i København, til hvilken han var knyttet i
en meget lang Aarrække. Han underviste mest i Naturfagene, baade
Fysik, Zoologi og Botanik. Under Zoologien lagde han Vægt paa Menneskets
Fysiologi, og til Støtte for Botanikundervisningen foretog han
om Søndagen Ekskursioner med Eleverne, til stor Fornøjelse
for dem, men ofte til stor Uro for deres Forældre ; det var nemlig
ikke Bruuns stærke Side at passe Tiden, og det kunde derfor let
ske, at han blev længere ude med Drengene end aftalt. I Bruuns Velmagtsdage
skal hans Undervisning have været noget ualmindeligt. Ligesom sin
Fader lagde han den største Vægt paa Anskuelighed, men han
havde fremfor Faderen det friske Humor og den elskværdige Jævnhed.
Han forstod i høj Grad at vække Elevernes Interesse, og han
forstod i endnu højere Grad at udvikle deres Evner, fremfor alt
deres tænkning. Hans Timer krydredes naturligvis med det attiske
Salt, hvormed han var saa rundhaandet, og da Eleverne tillige idelig kunde
mærke, at han havde Hjerte for dem, holdt de meget af ham. Ikke
mindre afholdt var han af sine Medlærere. Hans vittige indfald morede
dem i det daglige, og med sine Viser og sine morsomme Taler var han Midtpunktet,
naar de havde Gilder. Da hans Tunghørighed omsider tvang ham til
at forlade Borgerdydskolen, overraktes der ham af gamle og unge kolleger
et Guldur med Kæde, og endnu indfandt han sig nogle Gange til deres
Sold som Æresmedlem af >>Grisen«.
Bruun var i høj Grad et Arbejdsmenneske, og med sej kraft holdt
han ud indtil et halvt Aar for sin død. Han var ikke hurtig, men
des mere grundig. Hans daglige Levevis var ret ejendommelig. Han stod
sent op, forsvandt dernæst ned i sin Brændekælder for
at save og hugge - en Fonøjelse, som han ikke nægtede sig
nogensinde -, vandrede saa paa Skolen og dernæst til Justerkammeret,
i Reglen med Stokken paa Skulderen, men aldrig væbnet med Paraply;
det var ham aldeles ligegyldigt, hvordan Vejret var. Paa legepladsen eller
ovenpaa Sporvognen læste han meget ofte Korrektur paa industriforeningens
Maanedsskrift; Tiden var jo kostbar. Hele Eftermiddagen og Aftenen arbejdede
Bruun paa justerkannneret. Der var just ikke bekvemt eller hyggeligt i
den mørke raadhuskælder, men han var nøjsom og fordringsløs
nok til ikke at føle noget Savn; han kunde endog tage sig en Aftenlur,
liggende paa Disken. Sent paa Aftenen kom han hjem - for at spise Middagsmad,
og dernæst læste han til Kl. 3 ; saa var det Sengetid. Under
alt dette Slid og Slæb bevarede han sit Humor; kun Tunghørigheden,
der voldte Skaar i hans musikalske Nydelser, gjorde ham i de senere Aar
noget mismodig. Men var han rigtig oppe, sang han ligefuldt sine Viser
eller holdt Taler, saa at man sad i en latter derover. Det, man altid
mødte hos ham, var en forbavsende Oprindejighed, en sokratisk Ægthed,
der virkelig er noget sjældent. Ogsaa i rent ydre Maade at være
paa lignede han for øvrigt Sokrates, for saa vidt som han uden
forskel gav sig i Snak med hvemsomhelst han traf, aldeles som om de var
gamle bekjendte. I det hele var han ikke just i kraft af Princip, men
ifølge sin Natur, hævet over det meste af den sædvanlige
Konveniens ; han kendte slet ikke de Former, som Flertallet af Mennesker
lægger saa stor Vægt paa. I det han altid søgte til
Bunden uden nogensinde at lade sig nøje med Talemaadcr og Skin,
blev han en dyb Natur. Dertil kom, at skønt hans Vid ikke altid
var helt godmodigt, havde han dog et stort Hjerte, der gerne vilde være
aabent for alle Mennesker. Der var saa at sige ikke Grænser for
de Tjenester, Bruun kunde yde, og jeg har ikke truffet Mage til hans Opofrelse,
fremfor alt naturligvis overfor sine nærmeste. Skønt han
ikke var meget hjemme, var han derfor alligevel meget for sin familie.
Ogsaa her havde han en egen Evne til at bevare Ungdommens Romantik, ja
han var egenlig en levende illustration til. Poul Møllers »Den
gamle Elsker«.Bruun havde et Jærnhelbred, der syntes at skulle
trodse alt, hvad han bød det. Indtil Dec. 1893 havde han virkelig
aldrig været syg, men da blev han ramt af et let apoplektisk Tilfælde.
Han kom dog ret godt over det, men fik snart efter en alvorlig Blærebetændelse.
Endnu en Gang fik hans kraftige Natur tilsyneladende Overtaget ; men i
mange Maader var han dog ikke længer sig selv. For saa vidt var
det en Lykke, at et nyt Anfald af Sygdommen voldte ham døden (i.
September), hvorved han blev friet fra at tilbringe sin Alderdom i en
Uvirksomhed, som var hans Natur fremmed.
Han vil mindes af mange som en sjælden Personlighed.
|